Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskolen i Innlandet - les mer.
Skeive eldre tør ikke være like åpne om legningen sin på alle arenaer. I møte med helse- og omsorgspersonell frykter mange negative reaksjoner dersom de er åpne.(Foto fra filmen «Gammel og skeiv», brukes med tillatelse)
Eldre, skeive og usynlige
Skeive eldre blir oversett både i pensum og i møtet med helse- og omsorgspersonell. Eldre tør ikke å åpne seg, mens helse- og omsorgspersonell er redde for å trå feil.
MarteVeimo
Høgskolen i Innlandet
Publisert
Kunnskapen har økt om seksuell orientering,
kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Likevel frykter eldre skeive negative
konsekvenser i møte med helse- og omsorgstjenester. Dermed tør de ikke åpne
seg.
Helse- og omsorgspersonell frykter på sin side å trå feil. De tør ikke ta
initiativ til eller følge opp denne samtalen.
– Dermed blir det en vond spiral. Det er gjerne i de mest sårbare periodene av livet at vi møter helse- og omsorgspersonell, enten som pasient eller pårørende. Da er det ekstra viktig å bli sett og anerkjent for den man er, sier Janne Christine Haugnes Bromseth.
Ikke på pensum
Hun er forsker ved Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet og har
i mange år vært opptatt av og studert eldre skeives livsløpserfaringer.
Nylig har
hun nylig avsluttet et Nordisk råd-finansiert prosjekt. Det kartlegger erfaringene som eldre
LHBTI-personer (lesbiske, homofile, bifile, transpersoner, intersex) har gjort seg med
helse- og omsorgstjenester i Norden. Prosjektet har også kartlagt kunnskap om kjønn og seksualitet i
helse- og sosialfaglig utdanning og profesjonsutøving i Norden.
– Livsløpsperspektivet til skeive eldre er nesten ikke å finne i kursplaner
eller pensum, slår Bromseth fast.
Mer kunnskap enn for elleve år siden
Tilbake i 2013 oppsummerte hun og en svensk samarbeidspartner den
nordiske forskningen på feltet for første gang.
– Da var det veldig lite å finne, sier Bromseth.
Den nye kartleggingen viser at mye har skjedd siden sist – både på
politisk nivå og i forskningen.
– Internasjonalt er det mye forskning på dette. Det er mer satsing
på forskning på skeives levekår i de andre nordiske landene enn i Norge,
forteller Bromseth.
Gir ikke nok opplæring
I dette prosjektet har
Bromseth sett på hvilket kunnskapsperspektiv som finnes i helsefagutdanningene. Prosjektet er gjennomført i samarbeid med Nikk, Nordisk informasjon for kunnskap om kjønn.
– Det gis ikke tilstrekkelig kunnskap om livsløpserfaringene til minoriteter i for eksempel sykepleie-, vernepleie- og
ergoterapiutdanninger, ifølge Bromseth.
I tillegg til litteratursøk har forskerne intervjuet fagansvarlige og folk som jobber med etterutdanninger og kompetanseheving.
Lovfestet kunnskap
Forskeren understreker at nye retningslinjer for alle helse- og
sosialfaglige utdanninger (Rethos), har trådt i kraft.
Annonse
– Her er det nedfelt et læringsmål som handler om å gi
helsepersonell kunnskap, slik at de kan jobbe for å fremme likeverdige
helsetjenester i tråd med Likestillings- og diskrimineringsloven, som jo også
omfatter kjønnsuttrykk og seksuell orientering, sier Bromseth.
Det er altså lovfestet at dette er nødvendig kunnskap. Og det gjelder
ikke minst eldre voksne.
– Først og fremst håper jeg prosjektet er med på å løfte fram
dette, sier Bromseth, som tidligere i sommer fikk presentere rapporten både for
Bufdir og Helsedirektoratet.
– Mange eldre skeive har i stor grad levd et liv uten å få verken
rettigheter eller anerkjennelse for den de er på en positiv måte over lang
tid. Det forteller forskeren, som gjennom tidligere prosjekter har hørt en lang
rekke historier om dette.
– Mange har vært redde for å miste jobben, miste omsorgen for
barna eller bli fratatt kontakten med barnebarna dersom de kommer ut. De har
hele livet levd for å beskytte seg mot fare og negative konsekvenser, sier hun.
Janne Bromseth understreker at det i dette tydelige mønsteret også er et stort mangfold.
Mange har i løpet av livet også hatt relasjoner og arenaer der de har vært
trygge. Særlig skeive miljø har vært viktige.
Stress som setter spor
– Men dette minoritetsstresset setter spor. Det er en langt
større andel i denne gruppen som sliter med psykiske helseplager, og det er
flere suicidale, sier hun.
Den som velger å ikke være åpen, for å beskytte seg mot negative konsekvenser, mister også muligheten til å få positiv bekreftelse fra omgivelsene på den man her. – Det er ekstra viktig i sårbare situasjoner, som når
en selv eller partneren får behov for langsiktig og nær kontakt med
institusjoner og behandlingstilbud, sier hun.
Bromseth har i løpet av sine mange samtaler med eldre skeive også hørt
historier om at partnere av samme kjønn ikke blir behandlet som nærmeste
pårørende, men som luft.
Annonse
– Å få en bekreftelse som par kan også være veldig viktig i slike
situasjoner. Og de fleste ønsker å åpne seg, men det krever trygge rammer. I stedet havner de i en vond spiral, der den ene parten ikke tør åpne
seg, og den andre ikke tør spørre.
Frykten for å trå feil
Et av formålene i Nordisk råd-prosjektet var å undersøke de kravene
som finnes i rammeplanen for helsefagutdanningene. Men det nytter ikke bare å
si at «alle har krav på likeverdig helsehjelp» hvis det ikke skjer praksis.
For retningslinjer er én ting. Mennesker er noe annet. Det ikke er vond
vilje hos helse- og omsorgspersonell som hindrer dem i å legge til rette for en
trygg og imøtekommende dialog. Det som hindrer dem, er frykten for å trå feil.
– Forskningen viser at helsepersonell ikke tør å tematisere det som har
med seksualitet å gjøre. De er redde for å trå feil og å støte noen. Det de er
aller mest redd for, er å anta at en heterofil person er skeiv, sier Bromseth.
Skal undersøke undervisningen
Det neste spørsmålet forskeren nå ønsker å bidra til å få svar på, er
naturligvis: Hva kan vi gjøre med det? Hva skal til for at også eldre skeive
får likeverdig helsehjelp?
– Det krever kunnskap om et mangfold av ulike livsløpserfaringer
og forutsetninger, mener forskeren.
Nå er hun snart i gang med et nytt prosjekt ledet av Universitetet i
Tromsø, hvor hun skal undersøke nærmere hva det faktisk blir undervist i og
ikke.
– Det er en tett kamp om hva som skal inn på pensum og hva som får
plass i undervisningen. Det er mange grunner til at ting blir valgt bort eller
ikke tatt inn. Nå skal jeg grave litt dypere i det, sier Bromseth.
Planen er at dette prosjektet skal munne ut i en ressursside som kan
bidra til at helsepersonell gjennom opplæringen blir bedre rustet til å møte
eldre skeive på en trygg måte.
Janne Christine Bromseth mener det egentlig ikke bør være vanskelig i
det hele tatt når du først har fått kunnskap.
Annonse
– Det handler om å være litt modig og fremoverlent, tørre å ta
initiativ og stille åpne spørsmål. Det er alltid den profesjonelle partens
ansvar å ta det første steget. Og om man trår litt feil, er det ikke så
farlig.