Glem kvikklunsj, appelsin, fridager og generell påskekos.
Langfredag er egentlig en lidelsens dag.
Geir Thomas Risåsen er kunsthistoriker og konservator ved Norsk Folkemuseum.(Foto: Anders Moen Kaste)
– Tidligere ble den markert som en sørgedag i Norge, sier Geir
Thomas Risåsen, kunsthistoriker og konservator ved Norsk Folkemuseum, til
forskning.no.
Man måtte holde seg i ro, ikke gå på besøk eller drive med
lek og moro, ifølge en
artikkel om påsketradisjoner på Universitetet i Oslo.
Påskens store alvor, fasten og selvpiningen nådde sitt høydepunkt langfredag.
– Selv små barn ble holdt unna mors bryst denne dagen,
sier Risåsen.
Spise dårlig mat
Mye av selvpiningen handlet om mat. Langfredag var nemlig en
av de siste dagene i fasten.
– På menyen var det ofte salt mat, for eksempel sild eller
ertesuppe, forteller Risåsen.
Maten skulle være noe du ble tørst av, for å minnes at Jesus
tørstet på korset for over 2.000 år siden.
Å spise salt sild og ertesuppe skulle gjøre folk så tørst at de fikk en følelse av hvordan Jesus måtte ha hatt det da han hang på korset på langfredag.(Foto: Shutterstock)
Gikk med stein i skoa
Arne Bugge Amundsen er professor i kulturhistorie og museologi ved Universitetet i Oslo.(Foto: UiO)
Det var ikke bare mat og drikke – eller mangel på det - som
skulle minne folk på Jesu lidelse.
Arne Bugge Amundsen, professor i kulturhistorie og museologi,
forteller at det finnes kilder, blant annet fra Setesdal, som beskriver at folk
gikk med stein i skoene for å kjenne på smerten.
Noen ganger gikk de også barbeinte.
Man skulle altså ikke ha det særlig godt eller være spesielt
glad på en av kristendommens aller helligste dager.
– Det skulle være stille og dystert den dagen, noe som
var en plage for mange barn, forteller Amundsen.
Hvorfor skulle de lide?
Alle skulle lide, inkludert dyrene på gård. De fikk ikke mat langfredag.
Flere av disse tradisjonene stammet fra da Norge var katolsk,
men folk fortsatte med dem helt frem til tidlig 1900-tall, ifølge denne
artikkelen på forskning.no.
Annonse
– Sentrum i kristendommen er Jesu lidelse for menneskenes
synder, noe som førte til at menneskene ble forsonet med Gud, forklarer Amundsen.
– Det å la enkle hverdagsritualer minne om denne viktige
historiske begivenheten, har stått sentralt både i katolsk og protestantisk
fromhet.
Ris som hudflettet barna
Historiske kilder forteller om ris med bjørkeris langfredag.
Mens fastelavnsris var assosiert med skøyerstreker, der de
som stod seint opp om morgenen fikk ris på rumpa, var risingen langfredag langt
mer alvorlig.
– I Kristiansand finnes det kilder som sier at foreldre ga
barn ris «med så stor nidkjærhet at de nesten hudflettet barna», sier Risåsen.
Denne selvplagingen kaltes langfredagsskjerpa,
langfredagsmykja og påskeris, ifølge en
tidligere artikkel på forskning.no.
Hardt arbeid
Selvplagingen innebar også hardt arbeid, noe som ble kalt langfredagsarbeidet.
Det kunne for eksempel være å gjødsle jordene med kumøkk.
– Det skulle være harde og ubehagelige oppgaver, som å
skyfle møkk, bære ved eller sanke vårfôr i utmarka, forteller Amundsen.
Utkjøring av møkk før våronna var noe av det som ble gjort langfredag. Bildet er fra Østre Toten omkring 1920.(Foto: Sigurd Bernhard Røislie / Mjøsmuseet)
Lidelsen var ikke noe som bare opptok folk på landsbygda i
påsken.
– Enkle hverdagsritualer som skulle minne mennesker om Jesu
lidelse tror jeg fantes i alle lag i samfunnet, sier Amundsen.
Men hos elitene, de som sto fjernere fra jordbrukssamfunnets
daglige rytme, handlet det nok mer om stillhet, enkelhet og from meditasjon på
langfredag, ifølge han.
Det finnes også kilder som viser at folk flagget på halv
stang langfredag.