Hvorfor dør Jesus på ulike datoer hvert år, mens fødselsdagen er den samme?
SPØR EN FORSKER: Langfredag kunne fått fast dato, nemlig 25. mars. Men slik ble det ikke.
Den kristne påsken er arvet fra den jødiske. Men med Jesus fikk feiringen ny betydning.(Maleri av Andrea Mantegna fra 1480 / Wikimedia Commons / public domain)
Den tidligste påsken startet 22. mars. Den seineste begynte 25. april.
Kommer påsken for tidlig, klager vi over at det er for tett på vinterferien og at det ikke er vår. Kommer den for seint, savner vi skiføret.
Hvorfor bestemte den kristne kirken for hundrevis av år siden at påsken skal variere, mens jula står fast?
– Julaften ligger på en fast dato fordi det er en
fødselsdag. Det skulle være en minnedag. Slik er det ikke med påsken, sier
Eivor Andersen Oftestad, professor i kristendomshistorie på Universitetet i
Innlandet.
I den kristne kirkens tidlige år ble fødselen og dåpen til Jesus feiret 6. januar. På
300-tallet begynte kirker i Roma og vest i Romerriket å feire fødselsdagen 25. desember.
Dødsdagen
var satt til 25. mars. Det kunne ha blitt fast dato for langfredag.
Feiring av et mysterium
Men slik gikk det ikke, for påsken betydde noe annet for den
tidlige kristne bevegelsen enn å minnes hendelsen på en bestemt dato, ifølge Oftestad.
– Påsken er en feiring av livets seier over døden,
et mysterium den troende selv skal bli del av, sier hun.
Mysteriet handler om troen på at Gud hadde blitt født som mennesket
Jesus, at han døde og sto opp igjen.
– Dette skjedde for at menneskene skal få evig
liv, på en måte dratt opp fra døden til livet. Da holdt det ikke bare å minnes at
Jesus døde og gjenoppsto, men menneskene måtte selv få del i oppstandelsen. Det
skjedde i påskefeiringen, sier Oftestad.
Fastsettelsen av datoene for påsken var en miks av teologi,
matematikk og astronomi.
Eivor Andersen Oftestad forsker på kristendommens historie.(Foto: Joakim S. Enger)
Eldre enn kristendommen
Påsken er mye eldre enn kristendommen.
Feiringen går tilbake til den gamle israelittiske kulturen i årtusenet før Jesus.
Det siste Jesus og disiplene hans skal ha gjort sammen, var å spise det tradisjonelle jødiske påskemåltidet med brød og vin. De kan også ha spist lam.(Maleri av Leonardo da Vinci, cirka 1495 / public domain)
Den nye kristne bevegelsen ville legge feiringen av sin påske samtidig med den jødiske.
Det bød på problemer. Den jødiske kalenderen fulgte
månefasene, mens den romerske som de kristne brukte, var basert på solår. Det er tiden det tar for jorden å gå én bane rundt solen.
Annonse
– De måtte samordne den jødiske månekalenderen med
den romerske solkalenderen. Det ble en matematisk utfordring, sier Oftestad.
Må være på en søndag
I tillegg ville de kristne legge dagen for Jesu oppstandelse på en søndag.
– Jesus sto opp den første dagen i uken, som er en
søndag.
Det passet godt med skapelsesberetningen fra Det gamle
testamentet.
Fordi påsken feiret overgangen fra død til liv, ble
vårjevndøgn også en faktor – dagen da natt og dag er like lange og som er starten på våren.
– Det markerer at påsken er i overgangen fra død
og mørke til liv og lys. Solen blir et symbol på Jesus, sier Oftestad.
Sola er fortsatt en viktig del av påsken.(Foto: Jon Eeg / NTB)
Formelen for påske
325 år etter Jesu død innkalte den romerske keiseren
Konstantin til et møte for biskopene i kristne kirker. Her skulle viktige
teologiske spørsmål avgjøres, blant annet en felles dato for påsken.
De bestemte at oppstandelsen, altså 1. påskedag, skulle
feires på den første søndagen etter fullmånen som kommer etter vårjevndøgn. Det ble påskeformelen.
Men problemene var ikke over, for slike ting måtte regnes
ut, og kirkemøtet ga ingen bruksanvisning for hvordan dette skulle gjøres.
Det
gikk heller ikke å bare kikke opp på himmelen, for en kirkelig fullmåne var en
teoretisk beregning.
Annonse
Det hjalp ikke at kirker øst og vest i Romerriket brukte
ulike kalendere.
Uklarhetene førte både til konflikt mellom kristne
kirker og til feiring av påsken på ulike datoer.
Så ordnet en engelsk munk opp.
– For Beda Venerabilis var det viktig å finne det
tidspunktet for påskefeiringen da solens og månens gang samsvarte med
frelsesmysteriet, det at Krisus overvant mørkets makt og åpnet veien for lyset til
verden, sier Oftestad.
Skarpe kristne hoder hadde allerede gjennomført en mengde
beregninger. På Bedas tid var det minst tre ulike beregninger som gjaldt.
– De hadde regnet og regnet. I kilder fra
middelalderen finnes det en mengde dokumenter med disse regnestykkene. Det
gjorde det ikke lettere at de brukte romertall. Det blir jo kjempeavansert,
forteller Oftestad.
Kalender over datoene for påsken 95 år fram i tid, fra årene 532 til 626.(Foto: Apatak / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0)
Beda forenklet
Beda Venerabilis gjorde det enklere.
Han brukte et tabellsystem fra 500-tallet som beregnet hvordan månefasene faller på samme tid hvert 19. år.
Syklusen på 19 år gjorde det mulig for Beda - med kompliserte
justeringer - å beregne påsken framover i tid.
– Bedas modell ble først akseptert på De britiske
øyer, deretter vant det innpass i Europa i løpet av de neste århundrene, sier
Oftestad.
Annonse
Den gjelder fortsatt i dag. I år er 1. påskedag 20. april. For 19 år siden, i 2006, var den - med disse justeringene - på 16. april. Om 19 år, i 2044, er 1. påskedag på 17. april.
Beda Venerabilis var datidens versjon av en moderne forsker, men med større faglig bredde. Han skrev bøker om både teologi, naturvitenskap, matematikk og historie.(Maleri fra 1600-tallet av Bartolomé Román / public domain)
Bakgrunnen for alt dette alvoret med å fastsette datoene for
påske, handler om måten folk så på tid.
– For moderne mennesker er tiden på en måte meningstom. Vi administrerer og fyller den selv. Men i den kristne tradisjonen er tiden skapt av Gud. Den har en mening, sier Oftedal.
For Beda og de andre teologene fantes påsken der ute et sted i den guddommelige tiden. Det gjaldt å finne ut når det var.
I kristendommen er høydepunktet i historien om Jesus at han døde og sto opp igjen.
– Det er punktet da evigheten bryter inn i tiden, og menneskene kunne få del i evigheten. Påsken blir derfor svært viktig, sier Oftestad.
Selv om påsken er tungt forankret i kristendommen, er det stadig færre som går i kirken.
I fjor var det 157.000 som deltok i påskegudstjenester, ifølge SSB. I jula er nesten tre ganger så mange, ialt 440.000.