Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.
– Å styrke relasjonane mellom elevane er viktig for alle elevar, men kan vere særleg viktig for elevar som er i risiko for å ikkje lykkast på skulen, seier Sigrun K. Ertesvåg.(Foto: Elisabeth Tønnessen / UiS)
Dette kan styrke relasjonane mellom elevane
I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.
Det er lett å tru at mykje tid brukt på å skape gode relasjonar i klassen, går ut over fagleg læring.
Ein ny studie syner at det ikkje stemmer. I klassar der læraren gjev god støtte til fagleg læring, er relasjonane mellom elevane betre enn i klassar med mindre slik støtte.
Dette held seg også slik gjennom skuleåret.
– Sosiale og faglege læringsaktivitetar i skulen vert ofte sett som to motsetnadar. Denne studien syner imidlertid at lærarar som gjev god fagleg støtte, også kan vere med å styrke relasjonane mellom elevane.
Det seier professor Sigrun K. Ertesvåg ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) på Universitetet i Stavanger.
– Å styrke relasjonane mellom elevane er viktig for alle elevar. Særleg kan det vere viktig for elevar som er i risiko for å ikkje lykkast på skulen, legg ho til.
Urolege for elevar si
psykiske helse
Ein har dei seinare åra i aukande grad vore uroleg for elevar si psykiske
helse. Samstundes rapporterer lærarar og skular om meir åtferdsproblem mellom
elevane.
Ertesvåg og dei andre forskarane bak studien har difor sett nærare på
to grupper av elevar som mange lærarar møter dagleg i klasserommet: elevar som
sjølv rapporterte psykiske vanskar, og elevar som rapporterte utagerande
åtferd.
– Elevar i begge desse
gruppene rapporterte svakare relasjonar til medelevar enn dei andre elevane. For
elevar med psykiske vanskar vart relasjonane til medelevane dårlegare gjennom
skuleåret. Elevar med utaggerande aggresjon derimot rapporterte ingen endring
gjennom skuleåret, fortel Ertesvåg.
– Kan ha to tankar i
hovudet samstundes
Begge gruppene rapporterte svakare støtte frå lærarane enn medelevane.
For elevane med psykiske vanskar fungerte god støtte til fagleg læring som ein buffer mot dårlegare medelevrelasjonar.
– Studien syner
såleis at det ikkje treng vere ein motsetnad mellom støtta læraren gir til
faglege læringsaktivitetar og arbeid med å skape gode relasjonar i klassa. Ein
kan utan tvil arbeide med to tankar i hovudet samstundes, seier ho og legg til:
– Samstundes tyder
funna på at det er ein føresetnad at støtta til faglege
læringsaktivitetar må vere av høg kvalitet for at den samstundes skal fremme
gode relasjonar mellom elevane.
Læraren si faglege
støtte er viktig
Læringsstøtte handlar om korleis læraren legg til
rette for at elevane lærer best mogleg. Korleis lærarane formidlar lærestoffet og gjev konstruktive tilbakemeldingar til elevane, er avgjerande for å auke forståinga av fagstoffet.
Læringsstøtte handlar også om samhandling mellom læraren og elevane. Til dømes interaksjonar som støttar elevane sitt
engasjement i læringsaktivitetane, som fremjer kritisk tenking og ferdigheiter
som gjer at elevane kan utvikle djup forståing for fagstoffet dei skal lære.
– Forsking kring
faktorar som leier til at elevar lærer og utviklar seg optimalt, dokumenterer at
læraren si faglege støtte er ein av dei mest sentrale faktorane, seier
Ertesvåg.
Annonse
Saman med emosjonell
støtte og organisering av læringsaktivitetane er læringsstøtte dei viktigaste
faktorane som skulen kan gjere noko med.
– Andre faktorar, som
kjønn og familiebakgrunn, er òg viktige, men desse kan skulen ikkje endre, forklarar
professoren.
– Sosiale og faglege
læringsaktivitetar er ingen motsetnad
Studien vart gjennomført mellom 1.306 elevar og 79 klassar og deira lærarar på
ungdomstrinnet.
Elevane vart spurt om lærarstøtte i læringsaktivitetar på
hausten. Samstundes rapporterte dei på si oppleving av relasjonane mellom
elevane i klassa, om eigen psykiske helse og utagerrande åtferd.
På slutten av same
skuleår vart elevane på nytt spurt om relasjonene mellom elevane i klassa.
Klasseromma vart også evaluert av eksterne observatørar fire gangar gjennom
heile skuleåret. Dette danna grunnlaget for den observerte læringsstøtta.
Sosiale og faglege
læringsaktivitetar i skulen vert ofte sett som to motsetnadar. Som foreldre kan
ein vere uroleg for om det vert for mykje eller for lite av det eine eller det
andre.
Denne studien viser at lærarar som gir god fagleg støtte også kan være
med å styrke relasjonane mellom elevane.
– Det er difor ingen
grunn til å sjå sosiale og faglege læringsaktivitetar som konkurerande
aktivitetar dersom dei vert nytta målretta og systematisk til beste for elevane
si utvikling og læring, seier Ertesvåg.