Hvorfor husker vi ikke noe fra vi var små? Forskerne scannet babyhjerner for å finne svar
Kan det hende at minnet av din første bursdag ligger der et sted i hjernen, selv om du overhodet ikke husker det? Ja, det kan hende, ifølge amerikanske forskere.
Vi mennesker husker lite eller ingenting fra våre første leveår. Men en amerikansk studie viser for første gang at babyer faktisk koder minner i hjernen.(Foto: Marius Dobilas / Shutterstock / NTB)
Du husker antagelig heller ikke at du lærte deg å gå, din
første bursdag eller hvordan det var å begynne i barnehagen.
Antageligvis husker du ikke 3-års dagen din heller. For sånn
generelt, så sliter mennesker med å huske ting fra sine tre-fire første leveår.
Sigmund Freud, grunnleggeren av psykoanalysen, kalte det for barndomsamnesi og mente det kom av at
barn fortrenger upassende og seksuelle følelser overfor foreldrene sine.
Andre har lurt på om baby- og småbarnshjernen rett og slett
ikke lagrer minner.
Selv om vi har ganske god kunnskap om hvordan en voksen
hjerne lagrer minner, så har det vært vanskelig å undersøke dette i babyer. Det
ligger liksom ikke for dem å ligge helt stille i en MR-maskin, som er nødvendig
for å få gode bilder av hjernen.
Men nå har altså en gruppe amerikanske forskere klart det.
Våkne babyer og småbarn gjorde en hukommelsestest i en
MR-maskin.
Og det bildene viste, var at koding av minner i hjernen
starter rundt ett-års alderen.
Forskerne scannet hjernen til totalt 26 babyer og småbarn, i
alderen 4 måneder til to år.
Med seg inn i MR-maskinen hadde de kosedyr og smokker og de
var pakket inn i en vakuumpute som skulle redusere bevegelse.
Barna fikk se en serie bilder av for eksempel et ansikt, en
hund, en leke eller en foss i to sekunder per bilde. Rundt ett minutt senere dukket
det opp et bilde hadde sett før.
Andre studier har vist at babyer og barn ser lenger på ting
de kjenner igjen
Og jo lengre et barn så på et bilde som de allerede hatt
sett en gang før, jo større var aktiviteten i den delen av hjernen som
koordinerer minnene våre, hippocampus.
Resultatet tyder på at de husket bildene som de hadde sett
før, ifølge forskerne.
– Denne studien viser at evnen til å kode minner
er der, sier Nick Turk-Brown, en av forskerne bak studien, til Nature.
Annonse
– En skikkelig kul mulighet er at minnene faktisk
fortsatt ligger der, også når vi er voksne. Det er bare det at vi ikke får
tilgang til dem, sier en av de andre forskerne bak studien, Tristan Yates.
Forskerne fant spor etter koding av minner hos alle babyene
og barna i studien, forteller Yates. Men signalet var sterkest hos de som var
eldre enn ett år.
Torkel Hafting forsker på hvordan hjernen behandler og
lagrer informasjon, ved Universitetet i Oslo. Han har blant annet forsket mye
på hukommelse og stedsans i rotter og prøver også å finne ut av hvordan
hjernen koder møter med nye personer.
Minneprosessen består av tre deler, påpeker Hafting. Først
må det kodes i hjernen og deretter lagres. Men den eneste måten å vite om det
faktisk er der, er at man kan hente det frem igjen og fortelle det man husker.
– Det har vært debatt om hvorvidt man kan kode
minner tidlig i livet, fordi vi ikke kan hente dem ut igjen senere, forklarer
Hafting.
Den nye studien er solid, mener professoren.
Men studien tester bare minnet etter omtrent 60 sekunder –
det er ikke gjenhenting av langtidsminner som er testet her, påpeker Hafting.
– Noen babyer på 5 måneder scorer høyere enn barn
på to år, så det er litt usikkert om dette skyldes usikkerhet med metoden eller
individuelle forskjeller. Derfor hadde det vært enda bedre hvis studien gikk over tid
og gjentok målingene på de samme barna, sier Hafting.
I
vitenskapspodcasten til avisa the Guardian forteller forsker Nick
Turk-Brown at forskerne er i gang med oppfølging av studien. Foreldrene til
barna filmer episoder fra livene deres ukentlig, som brukes i nye målinger av
hukommelsen. Her vil de også teste langtidsminner.
Hukommelse er en dypt fascinerende del av det å være menneske, sier psykologiprofessor Nick Turk-Browne til avisa the Guardian. – Minner handler om hvem vi er, personligheten vår, det er det vi frykter og det vi drømmer om. Å forstå hvordan minner dannes og lagres er et av de mest fundamentale spørsmålene om hva det betyr å være menneske, sier han.(Foto: Krakenimages.com / Shutterstock / NTB)
Underutviklet minnesentral
Det finnes flere teorier rundt hvorfor vi ikke husker noe
fra de første årene av livet.
Annonse
Evolusjonære forklaringer peker på at det kanskje er gunstig
å ikke huske sin egen fødsel og andre ting som skjer tidlig i livet.
Hippocampus, som altså er minnesentralen i hjernen, er
dessuten umoden hos de små barna, påpeker Hafting. Den er ikke ordentlig
utviklet før i 3-7-års alderen.
Også har ikke babyer språk. Kan man kode minner uten språk?
– Den tydeligste måten å hente frem episodiske minner
er å fortelle om dem, så det er en god knagg å henge dette på, mener Hafting.
Episodiske minner er minner om enkelthendelser, altså episoder.
Den gangen du brakk beinet, første skoledag, den bursdagen du fikk noe du ble
ekstra glad for.
Professor Torkel Hafting synes forskerne bak den nye studien har gjort et solid arbeid, men skulle gjerne sett hva resultatene etter mer tid og flere målinger.(Foto: UiO)
Koder uten språk
Andre mener det er så mye annet som skjer utviklingsmessig
hos en baby at det å kode minner er en luksus de ikke kan foreta seg enda. At
først må språk, stedsans, tilknytning og sosiale relasjoner på plass.
Turk-Brown er ikke så sikker på det. I podcasten til the
Guardian sier han at episodiske minner har en dypere effekt på hvordan vi er og
oppfører oss enn vi ofte er klar over.
– Vi bruker disse minnene til å foreta valg, å spå
om fremtiden, å bestemme oss for hva vi skal fokusere på, sier han.
Studiens resultat utfordrer ideen om at språket kommer
først.
– Å ha språk og en bevissthet rundt hvem du er, bidrar sikkert til å danne minner, men våre data viser at det ikke er nødvendig
for å kode minnene.
Turk-Brown har også en teori for hvorfor vi ikke husker
disse tidlig kodede minnene.
Annonse
Se for deg et besøk hos besteforeldre som baby. Et minne
dannes knyttet til stua, besteforeldrene, tingene i stua. Når du som 5-åring
danner et minne fra denne samme stua, så vil det kodes helt annerledes i
hjernen – kanskje så annerledes at hjernen ikke klarer å knytte det sammen med
det første minnet.
– Det er som å bruke feil ord i en søkefunksjon.
Du får ikke opp det du leter etter, sier psykologiprofessoren.
Opplevelser for livet?
Foreldre kan fort tenke at noe ikke har vært viktig, hvis
ikke barnet husker det.
Den store turen spares til vi tenker at barna er gamle
nok til å få minner fra den.
Kanskje er det feil å tenke sånn, mener Turk-Brown.
Kanskje de store opplevelsene også er bra for de små, fordi minner
fra dem fortsatt er med oss på et eller annet vis og påvirker hvordan vi
opplever oss selv i verden?
Det finnes mange ulike typer hukommelse, påpeker Hafting. For
eksempel emosjonell hukommelse som opptrer tidligere enn minner vi kan
fortelle om.
– Det som er viktig i de fem første årene av livet, er å få bra stimulering av alle sanser og menneskelig kontakt. Det er viktig
for utvikling av hjernen, sier Hafting.
– Det kan være å kaste perler for svin å ta med 2-åringen
til Disneyland, som ikke vil huske hendelsen. Men det kan være andre sider ved
besøket som er viktig, gleden hos foreldrene, samholdet i familien. Det er det
som er det viktige, ikke om man drar til det ene eller andre stedet.